Dbanie o komunikację zewnętrzną, szczególnie w dużych firmach, ma bardzo duże znaczenie. Ma za zadanie utrzymać przepływ informacji pomiędzy organizacją a jej otoczeniem. Chodzi jednakowo o klientów, społeczeństwo, organizacje lokalne czy nawet konkurencję. Do tej pory zajmowali się tym przede wszystkim rzecznicy prasowi. Od pewnego czasu coraz popularniejszym rozwiązaniem jest też eRzecznik. Jaka jest różnica między tymi funkcjami? Czy warto korzystać z każdej z nich? Odpowiedzi na te pytania przedstawiamy poniżej!
Skuteczna i rzeczowa komunikacja zewnętrzna
Komunikacja zewnętrzna częściej spotykana jest pod nazwą PR-u zewnętrznego. Obejmuje ona wszystkie działania jakie podejmuje firma w celu podtrzymania (lub polepszenia) wizerunku, przedstawienia się potencjalnym klientom, ukazania swojej misji czy nawet zachęcenia do siebie nowych pracowników. Najważniejsze, by nigdy nie była prowadzona w sposób przypadkowy. Sposób komunikacji powinien być dokładnie przemyślany i prowadzony według ściśle określonej strategii. Przede wszystkim powinien być spójny. Treść i język komunikatów musi być dostosowany do adresata. Warto również pamiętać, że w przypadku negatywnych informacji, odbiorcy mogą reagować na nie bardzo emocjonalnie. Dobrze jest być przygotowanym również na takie ewentualności.
eRzecznik – nowe narzędzie w walce o wizerunek firmy
Sprawna komunikacja w sieci to niewątpliwie duże wyzwanie. Szczególnie dla osób, które nie są świetne zaznajomione z tym środowiskiem. Jednak nie można zaprzeczyć, że aktualnie zdecydowana większość osób korzysta z Internetu na co dzień. To właśnie w sieci szukają oni informacji na temat firm czy produktów. Dlatego tak ważne jest monitorowanie treści ściśle związanych z firmą, tak by w razie problemów móc zareagować. Tym właśnie zajmuje się osoba piastującą stanowisko eRzecznika. Jest to przedstawiciel firmy w sferze online. Pełni niejako funkcję rzecznika prasowego, z tym wyjątkiem, że ogranicza się do działań internetowych. Śledzi pojawiające się na temat firmy wpisy i komentarze i na nie odpowiada. Robi to całkowicie oficjalnie, w imieniu marki, którą reprezentuje. W swoje pracy wykorzystuje profesjonalne narzędzia umożliwiające mu bieżące monitorowanie portali internetowych i wybranych wcześniej fraz.
Rzecznik prasowy czy eRzecznik – co wybrać?
Tak naprawdę nie ma jednej odpowiedzi na powyższe pytanie. Wszystko zależy od branży, w której działa firma i od opracowanej przez nią strategii marketingowej. Zdecydowanie najlepszym wyborem będzie korzystanie z usług zarówno jednej, jak i drugiej osoby. Sprawnie i profesjonalnie prowadzona komunikacja przyczyni się do polepszenia wizerunku firmy na rynku oraz zwiększy zaufanie klientów. Jeśli osoby pełniące te funkcje, będą ze sobą współpracować, firma zyska tym sposobem bardzo skuteczną i interesująca kampanię wizerunkową. Najważniejsze jest dokładne określenie kompetencji każdego z rzeczników i przygotowanie spójnej i jednolitej strategii komunikacyjnej.