eRzecznik to jawna postać reprezentująca markę, najczęściej w dyskusjach na forach internetowych. Jego działalność oparta jest o marketing szeptany, którego celem jest budowa marki, komunikacja i sprzedaż. Ponadto, działalność eRzecznika, często polega na reagowaniu na negatywne opinie ukazujące się na forach i w sieci, przez co może zabezpieczyć markę przed niebezpieczną falą krytyki, którą często obserwuje się w Internecie.
Decydując się na kampanię eRzecznika, powinieneś zwrócić uwagę na kilka bardzo istotnych szczegółów, które mogą zaważyć na powodzeniu całego przedsięwzięcia.
Przyjazna postawa i wysoka kultura osobista
Nie tylko on, ale chyba każdy przedstawiciel firmy, powinien prezentować taką postawę. Od eRzecznika zależy Twój wizerunek w sieci. Jego kampania musi być prowadzona w sposób profesjonalny. Wysoka kultura osobista, jest kluczowa i często pomaga ugasić uaktywniony już pożar. Dzięki przyjaznemu nastawieniu i chęci dzielenia się informacjami, zjednuje on sobie ludzi, przez co buduje pozytywny wizerunek Twojej firmy. Tu trzeba postawić znak równości, pomiędzy postawą eRzecznika i wizerunkiem marki.
Nienaganna opinia
Podobnie, jak w punkcie pierwszym, tak i tutaj, nie można pozwolić sobie na skorzystanie z usług osoby o chwiejnym wizerunku. Trzeba pamiętać, że jej twarz jest teraz Twoim wizerunkiem. Nie powinieneś stawiać na osoby, które utraciły w jakiś sposób zaufanie internautów. Gdy to zrobisz, od razu stracisz część potencjalnych klientów. Czy warto tak ryzykować? Należy też pamiętać, że to nie eRzecznik ma budować, czy poprawiać sobie opinię, tworząc dla Ciebie kampanię, tylko odwrotnie.
Aktualne i wartościowe treści
Ty też nie jesteś pozbawiony obowiązków. Twoje zadanie jest jasne. Rozpoczynając kampanię, zobowiązujesz się dostarczyć jakościowy materiał. Może on zostać stworzony na zasadzie wywiadu przeprowadzonego przez eRzecznika. Materiał jest mu potrzebny, ponieważ musi on mieć na czym oprzeć swoje wypowiedzi. Materiał ma być jasny, wiarygodny i nieprzekłamany. To bardzo ważne, by był zgodny ze stanem faktycznym, nieprzerysowany. To normalne, że dla każdej firmy, jej produkt wydaje się najlepszy i wyjątkowy, ale tworząc materiał, powinieneś skupić się na rzeczywistej wartości swoich usług lub produktów i wymusić na sobie obiektywizm. Podkreślać ich najlepsze cechy, ale nie tworzyć ich tam, gdzie ich nie ma.
Łatwa i szybka komunikacja
Poza przekazaniem podstawowego materiału, możesz z czasem mieć chęć jego aktualizacji, dodania informacji o promocjach lub rabatach, o nowym produkcie, albo usłudze. Komunikacja odgrywa istotną rolę także wtedy, gdy eRzecznik pragnie z Tobą skonsultować pewne wypowiedzi lub postanowiłeś zwiększyć ich kontrolę i samodzielnie odrzucać lub akceptować każdą z nich. Trzeba pamiętać, że szybkość komunikacji zależy od obu stron kampanii.
Strategia działania
Strategia, przedstawiona Ci przez eRzecznika przed rozpoczęciem samej kampanii, powinna być jasna i całkowicie pozbawiona wątpliwości. Często sam możesz mieć na nią wpływ, ale czasem warto oprzeć się na sprawdzonym kontrahencie, który zna się lepiej na swojej pracy.
Obsługa kont i dodatkowe koszty
Przed zaakceptowaniem kampanii, należy spytać się o wysokość dodatkowych kosztów. Są one często związane z koniecznością prowadzenia płatnych kont na rozmaitych forach internetowych. Ich wysokość może być różna w zależności od kampanii i marki, jaką reprezentujesz. Ponadto, może być wyższa i uzależniona od planowanej długości kampanii.
Miarodajność wyników pracy eRzecznika
Każdy, kto proponuje Ci usługę marketingową, powinien być wyposażony w instrumenty, pozwalające na zmierzenie własnych wyników pracy. Raporty, przewidywania i liczby mówią same za siebie. Miarodajność wyników to norma, bez której może nie warto zaczynać współpracy.
Kampania eRzecznika, może przynieść każdej firmie dużo dobrego. Wszystko zależy od tego z kim robisz interesy, co o nim myślą internauci, oraz w jaki sposób możesz sprawdzić, czy rzeczywiście współpraca z nim jest opłacalna. Z drugiej strony, Ty także masz swoje obowiązki wobec kontrahenta. To od Ciebie zależy, jakie informacje mu przekażesz, ale powinieneś pamiętać, że nieopłacalne jest zbytnie naginanie faktów.