Jakie znaczenie ma eRzecznik w kampanii wizerunkowej?
BY ERZECZNIK

W obecnych czasach marki nie mają łatwego życia, ponieważ odbiorcy są coraz bardziej wymagający, konkurencja coraz większą, a rynek trudniejszy. Jednak współczesne czasy przynoszą też bardzo wiele korzyści. Nowoczesne narzędzia marketingowe pozwalają na szerokie pole do popisu i dają szanse na wybicie się z tłumu. Najważniejszym zadaniem każdej marki jest stworzenie pozytywnego wizerunku zarówno poprzez przekazy tradycyjne, jak i marketing digitalowy. Kampanie wizerunkowe przynoszą nieocenione efekty i oddziałują na pozycję firmy przez długi czas. Niestety kreowanie wizerunku to złożony proces, który wymaga czasu oraz odpowiednich narzędzi. Wśród nich warto wspomnieć o eRzeczniku, który ma bardzo duże znaczenie w przygotowanej strategii i późniejszych działaniach.

Naturalny wizerunek marki

Bardzo częstym błędem w przygotowywaniu kampanii wizerunkowej jest kreowanie się na kogoś, kim się nie jest. Takie działanie jest nie tylko bardzo uciążliwe i wymagające stałej kontroli, ale także jest odbierane przed odbiorców jako sztuczne i naciągane. Kampania wizerunkowa musi opierać się na strategii, wyznaczeniu celów i określeniu konkretnej wizji firmy, jednak nie może ona odbiegać od jej głównej idei. Znaczenie ma także przeprowadzenie odpowiedniego targetowania oraz optymalizacji wszystkich działań. Nie da się ukryć, że w dobie internetu możliwości jest bardzo wiele, ale trzeba je dobrze wykorzystać. W planowaniu strategii dobrze jest zastanowić się nad komunikacją z odbiorcami, w jaki sposób pracować nad ich zaangażowaniem oraz jak radzić sobie z kryzysem. Są to bardzo istotne aspekty, o których należy wspomnieć już podczas procesu kreowania etapów kampanii wizerunkowej. Wiele firm decyduje się w tym miejscu na wykorzystanie eRzecznika, który ma pełnić rolę jej reprezentanta.

Amplifying internetowy

To tajemnicze pojęcie jest szerszym zakresem dla eRzecznika. Najczęściej amplifying jest określany jako wzmocnienie obecności marki w Sieci. Kluczowa jest tutaj interakcja z odbiorcami, tworzenie relacji, odpowiadanie na pytania, komentowanie, udzielanie informacji i wsparcie. Jest to także udzielanie się w dyskusjach na forach, portalach społecznościowych czy innych przestrzeniach do komunikacji. eRzecznik, czyli oficjalny i jawny przedstawiciel firmy robi to w jej imieniu, za jej przyzwoleniem i zgodnie z ustalonymi zasadami.

Wsparcie dla klientów

Jednym z głównych zadań eRzecznika jest wspieranie klientów w różnych procesach związanych z marką. Osoba zatrudniania na tym stanowisku musi monitorować Sieć i sprawdzać fora oraz inne przestrzenie, na których mogą pojawić się wypowiedzi związane z konkretną firmą. Natychmiastowa reakcja, wsparcie, porada, rozwiązanie problemu to czynności, które mają ogromne znaczenie dla postrzegania marki. Pozostawienie niewyjaśnionych wątpliwości często może doprowadzić do niepotrzebnych aluzji i błędnych założeń, które w Internecie rozprzestrzeniają się w błyskawicznym tempie. eRzecznik pozwala na kreowanie opinii o marce za jej pośrednictwem. Dlatego też jego rola w kampanii wizerunkowej jest tak istotna. Dodatkowo ma on wpływ na postrzeganie przedsiębiorstwa jako eksperta, profesjonalisty, który dba o swoich odbiorców, o ich potrzeby i oczekiwania.

eRzecznik na wypadek kryzysu

Kryzysy w Sieci mogą mieć bardzo duże znaczenie na osłabienie pozycji marki. Sytuacje kryzysowe mogą znacznie osłabiać wizerunek i niweczyć wieloletnie wysiłki zmierzające do wykształcenia pozytywnego obrazu firmy. W związku z tym firmy już na samym początku tworzenia kampanii wizerunkowej przygotowują strategię działania na wypadek kryzysu. Najważniejszym elementem jest tutaj eRzecznik, który to błyskawicznie reaguje na nieprzewidziane trudności. W Internecie nie można milczeć, bo zostanie się zlinczowanym. Należy odpowiadać, ale trzeba wiedzieć jak to robić. Dobry eRzecznik przygotuje odpowiednie oświadczenie, rzetelnie odpowie na wszystkie zarzuty i niepewności. Przede wszystkim zachowa opanowanie i nie będzie wchodził w niepotrzebną wymianę zdań.