Zaufanie to ważny filar wielu relacji. Jest istotne w rodzinie, przyjaźni, miłości i – oczywiście – zaufanie klientów w biznesie. Dlaczego kampanie marketingowe z udziałem influencerów przynoszą tak dobre wyniki? Kluczem jest właśnie zaufanie, którym fani darzą swoich idoli z internetu. Na taki rodzaj kontaktu, oparty na ufności w szczerość i najlepsze zamiary marki, warto pracować latami. W jaki sposób budować zaufanie klientów, by przynosiło wymierne zyski?
Zaprezentuj się z jak najlepszej strony
Nieważne, czy reprezentujesz siebie i swoje usługi, czy też całą firmę i produkty, które sprzedajesz. Zawsze pokazuj się z jak najlepszej strony. Klienci powinni wiedzieć, jakie masz wykształcenie, jakie umiejętności posiadasz. W przypadku sklepu – eksponuj to, co najlepsze, podkreślając jakość wykonania i materiałów. Bądź otwarty i szczery, a zaufanie klientów będzie miłym efektem ubocznym twoich działań.
Pomagaj
Najpierw daj coś od siebie, potem licz na odwdzięczenie się. Wiele silnych biznesów powstało na bazie blogów i stron eksperckich, poradnikowych. Internauci szukają odpowiedzi na różnorodne pytania, udzielaj ich za darmo ze swojej dziedziny, tworząc materiały edukujące. Daj coś od siebie, a jeśli klienci zauważą, że jesteś ekspertem, wrócą po więcej, nawet jeśli za kolejne treści będą musieli zapłacić. Zaufanie klientów buduje się poprzez bezpłatną pomoc, oferowanie wartościowych treści, a nie wyłącznie przez zachęcanie do zakupu i przedstawianie swoich superlatyw, za którymi nie idą realne korzyści dla odbiorcy tych komunikatów.
Zadbaj o wizualną stronę biznesu
Estetyczne strony internetowe wzbudzają zaufanie. Dlatego nie bagatelizuj swojej sieciowej wizytówki – zrób ją sam albo zleć specjalistom. Twoja strona internetowa powinna być nośnikiem najważniejszych komunikatów, a przy tym współgrać z całą identyfikacją wizualną marki. Co ważne – jeśli masz już stronę, postaraj się, aby znalazły się tam opinie innych klientów o tym, co oferujesz. Nic tak nie wpływa na zaufanie klientów, jak zapoznanie się z komentarzami osób, które wcześniej miały przyjemność skorzystania z danej oferty. Skoro siedem osób oceniło produkt na szóstkę z plusem, to budzi to zaufanie, że i ósma osoba na pewno będzie zadowolona.
Rola e-rzecznika w budowaniu zaufania klientów
Tak naprawdę każda firma, która przynajmniej część swojej działalności ma w sieci, powinna korzystać z usług e-rzecznika. E-rzecznik (nazywany również „ekspertem online”) to osoba, która jest odpowiedzialna za oficjalne reprezentowanie marki w internecie. Ma prawo do wypowiadania się na forum w imieniu reprezentowanej firmy. Do zadań e-rzecznika należy utrzymywanie kontaktu z klientami, rozwiązywanie kryzysów wizerunkowych i dbanie o pozytywny odbiór firmy w internecie (i nie tylko). To odpowiedzialne stanowisko. E-rzecznik – jak można go wykorzystać w kampanii marketingowej? Udział e-rzecznika w działaniach marketingowych potęguje zaufanie klientów.
Kampanie marketingowe z udziałem e-rzecznika
Kluczem do efektywnego marketingu jest zaufanie klientów. Czasami budowanie tego zaufania staje się głównym celem działań. Jeśli tak jest, to wówczas sprawdzają się kampanie marketingowe z udziałem e-rzecznika. Osoba ta wchodzi w rolę eksperta. Musi się odpowiednio przygotować do kampanii – poznać markę od podszewki; poznać jej misję, każdy produkt lub usługę, historię. E-rzecznik może zabierać głos w treściach przygotowanych do kampanii online i czuwać nad reakcją odbiorców – szybko i rzeczowo odpisywać na komentarze, odpowiadać na pytania. Zaufanie klientów buduje się właśnie przez takie drobne działania i sprawianie wrażenia, że jest się zawsze „tuż obok”.
Budowanie zaufania klientów – podsumowanie
Firma bez odbiorców długo nie przetrwa, dlatego tak istotne jest zaufanie klientów do danej marki. Na budowanie zaufania składa się wiele czynników. Wśród nich jest profesjonalna prezentacja firmy (w superlatywach, ale popartych konkretnymi przykładami). Pokazanie siebie i swoich usług jako „produktu” na wysokim poziomie wzbudza zaufanie. Ważne są także referencje i rekomendacje innych. Wyeksponowanie certyfikatów, nagród, zaświadczeń ze szkoleń oraz opinii zadowolonych klientów (oraz autorytetów w danej dziedzinie!) z pewnością tylko pomoże. Zaufanie klientów budowane jest również przez obecność w sieci e-rzecznika, który nieustannie trzyma rękę na pulsie i zjawia się zawsze tam, gdzie dzieje się coś związanego z marką.