Podstawą funkcjonowania wielu firm w XXI wieku jest działalność internetowa. Zarządzanie wizerunkiem online to już konieczność, a gdy brakuje na to czasu – to znak, że sprawdzi się współpraca z eRzecznikiem. O eRzeczniku mówi się jako o zawodzie przyszłości. Kim jest eRzecznik, jak jego działalność wpływa na wizerunek marki oraz ile kosztuje zatrudnienie osoby na to stanowisko? Warto poznać odpowiedzi na te pytania.
Kim jest eRzecznik?
Choć kojarzy się wyłącznie z marketingiem szeptanym, to współpraca z eRzecznikiem jest czymś znacznie większym. Wielu użytkowników internetu, zanim dokona zakupu jakiegoś produktu, poszukuje opinii innych osób albo szczegółowych informacji o danej rzeczy. To wszystko jest w stanie znaleźć na forach internetowych, w dyskusjach grupowych w social mediach, a także na oficjalnych profilach marki. E-Rzecznik jako pomoc w reprezentowaniu marki sprawdza się tutaj doskonale. W końcu jest to osoba, która jawnie reprezentuje markę, dla której pracuje. eRzecznik wchodzi w rolę internetowego ambasadora firmy, który posiada wiedzę produktach i jest w stanie odpowiedzieć na pytania potencjalnych klientów.
Zadania eRzecznika
Potrzeba dbania o wizerunek marki w internecie, z której wynika współpraca z eRzecznikiem, wiąże się z bardzo konkretnymi obowiązkami, z którymi eRzecznik musi mierzyć się na co dzień w swojej pracy. Współpraca z eRzecznikiem gwarantuje, że będzie on na bieżąco śledził wszelkie wzmianki o marce. Dzięki korzystaniu z odpowiednich narzędzi, szybko namierzy miejsce w sieci, w którym jego obecność i chęć niesienia pomocy będzie nieoceniona. Czy współpraca z eRzecznikiem to tylko te dobre momenty, w których może on wykazać się wiedzą i wejść w rolę eksperta? Otóż nie.
eRzecznik jest też po to, by rozwiązywać spory i łagodzić kryzysy wizerunkowe. Wielokrotnie lepiej sprawdza się w tej roli niż osoba, która jest emocjonalnie związana z firmą i działa impulsywnie, zamiast przemyśleć strategię. Poza tym współpraca z eRzecznikiem to także posiadanie osoby, która będzie odpowiadała na komentarze i wiadomości oraz poświęci czas na komentowanie innych blogów lub wpisów w mediach społecznościowych, budując tym samym określony wizerunek firmy, dla której pracuje.
Współpraca z eRzecznikiem – ile kosztuje?
Wybór eRzecznika wcale nie należy do najłatwiejszych. By współpraca z eRzecznikiem była owocna, powinna to być osoba posiadająca określone cechy. Trudno nawet wyobrazić sobie eRzecznika, który nie cieszy się dobrą opinią wśród odbiorców lub popełnia błędy – zarówno te merytoryczne, jak i na przykład językowe w swoich wypowiedziach. Koszt współpracy z eRzecznikiem zależy od kilku czynników. Przede wszystkim od zakresu jego obowiązków. Trzeba jednak liczyć się z tym, że będą to koszty liczone w tysiącach – minimum 2000 złotych za miesięczną współpracę.