Każda firma, której zależy na utrzymaniu i rozpowszechnianiu pozytywnego wizerunku, powinna posiadać eRzecznika. Taką osobą może zostać specjalista w pełni znający ofertę firmy, który jest świadom wszystkich jej zalet i wad oraz przydatności jej produktów i usług w konkretnych sytuacjach. Specjalista zajmujący to stanowisko musi być rzetelny i profesjonalny – nie ma tu miejsca na niepotrzebne emocje i pozwalanie sobie na zbyt głębokie wchodzenie w niepotrzebne dyskusje. Warto jednak wiedzieć, że każda firma działa inaczej i każdy eRzecznik będzie się zachowywał w odrobinę inny sposób. Cel jednak będą mieli dokładnie taki sam.
Jak wygląda współpraca z eRzecznikiem?
Decydując się na powołanie eRzecznika swojej firmy, warto przynajmniej na początku posłużyć się wsparciem firmy zewnętrznej, które doskonale wie, co powinna robić, aby nasze przedsiębiorstwo stało się zdecydowanie lepiej odbierane przez ludzi, niż jest aktualnie. Jak to wygląda w praktyce? Pierwszym krokiem jest analiza sytuacji firmy, tego, co oferuje i jak działa. Na tym etapie poznaje się konkurencję i słabe strony naszej firmy po to, by umieć przekuć je w coś pozytywnego i sprawić, by nie były powodem do odrzucenia przez potencjalnych klientów. W tym momencie analizuje się również to, co mówią ludzie o naszej firmie w sieci.
Kolejnym etapem jest przygotowanie pełnej, szczegółowej strategii działania, która pozwoli poznać przekrój przyszłych działań eRzecznika. W tym momencie wybrane przez firmę zewnętrzną osoby otrzymują nicki i pozwolenie na zaangażowanie się na forach tematycznych i w grupach społecznościowych, gdzie od tej pory będą się zajmować pilnowaniem, aby o naszej firmie mówiło się rzetelnie, szczerze i bez nieprawdziwych informacji.
Trzecim i ostatnim etapem jest faktyczne działanie profesjonalnego eRzecznika, który po analizach i przygotowaniach zajmuje się z pełnym zaangażowaniem kampanią na rzecz naszej firmy. Po tym, jak pozna jej zasięg, słabe i mocne strony oraz nauczy się perfekcyjnie jej oferty, będzie w stanie przekuć wszelkie wątpliwości potencjalnych klientów na pozytywne reakcje i czyste zainteresowanie naszą marką.
O czym powinien pamiętać eRzecznik?
Nie każde przedsiębiorstwo decyduje się na wynajęcie osoby z zewnętrznej firmy. Wielu jest właścicieli firm, którzy oddelegowują do takiej pracy specjalistów, którzy już w firmie pracują. To również jest dobry sposób działania, jednakże wymagający przygotowania. Każdy eRzecznik powinien bowiem wiedzieć, że:
- należy mieć do perfekcji opanowany marketing szeptany,
- należy odpowiadać na wszelkie wątpliwości użytkowników bądź klientów,
- należy reagować na nieprawdziwe informacje rozpowszechniane w sieci,
- nie wolno podchodzić emocjonalnie,
- nie zawsze należy być w pełni formalnym.
Prościej i krócej mówiąc: każdy eRzecznik w każdej sytuacji musi się zachowywać w pełni profesjonalnie. Jeśli taka osoba wda się w niepotrzebne dyskusje, to firma może na tym stracić wizerunkowo, ponieważ zaangażowanie emocjonalne po prostu nie jest podejściem profesjonalnym i zdradza zbyt chwiejną postawę takiego eRzecznika. Tylko więc spokojne, rzetelne i nie zawsze w pełni formalne zachowanie będzie w stanie opanować sytuację w takim stopniu, aby wszystkie strony były zadowolone i niezrażone do reklamowanej mimochodem firmy. Angażując się w tego typu działania, warto poświęcić dużo wartościowego czasu na szczegółowe przygotowanie kampanii, która będzie naszą przepustką do późniejszego rozwoju firmy.
Pod koniec swojego działania w cyklicznych odstępach eRzecznik powinien dostarczać wspieranej firmie odpowiednie raporty, które miałyby na celu przedstawienie przedsiębiorstwa w praktyce działań. W raportach tych powinno być też widać, jaki realny wpływ posiada eRzecznik i czy jest faktycznie opłacalne, aby go przy sobie posiadać. Zawsze warto zainwestować w jakość, nawet jeśli ukaże się ona zdecydowanie później, niż w kilka dni.