Prowadząc działania marketingowe mamy bardzo wiele narzędzi marketingowych, które możemy wykorzystać aby wypromować markę. Wśród nich są takie, które mają głównie zastosowanie sprzedażowe, inne są typowo wizerunkowe, a inne budują świadomość marki wśród konsumentów.
Wśród tych wszystkich narzędzi, specyficznym jest e-Rzecznik, czyli oficjalny przedstawiciel marki na forach, grupach i w innych miejscach, w których prowadzone są dyskusje. Często eRzecznik traktowany jest jako odmiana marketingu szeptanego realizowana jawnie lub amplifyingu.
Narzędzie to charakteryzuje się tym, że działa jawnie jako „głos marki w Internecie”. Profil ten zawsze jest opisany jako „eRzecznik” konkretnej marki i przez samą markę ma akredytację do jej oficjalnego reprezentowania. Każda wypowiedź, którą publikuje jest wypowiedzią marki. Jeśli więc eRzecznik obieca coś jakiemuś użytkownikowi, marka musi wypełnić złożoną obietnicę.
Najczęściej kampanię z wykorzystaniem eRzecznika realizujemy w sytuacjach, kiedy marka musi być widoczna i musi wypowiedzieć się oficjalnie w konkretnym temacie. Można go więc wykorzystać w poniższych sytuacjach:
- Wyjaśnianie nieścisłości. Z tą sytuacją możemy mieć do czynienia, kiedy w Internecie zaczynają pojawiać się nieprawdziwe informacje (np. przez błędnie poinformowanych użytkowników, lub w wyniku działań konkurencyjnych). Marka wypowiada się tutaj we własnej obronie, informując użytkowników jak rzeczywiście wyglądała opisywana sytuacja;
- Niwelowanie kryzysu. Kryzys w Internecie jest dla marki jednym z najgorszych scenariuszy, które może napisać dla niej życie. W kryzysie coraz ciężej jest odeprzeć markom argumenty niezadowolonych użytkowników – wynika to już nie tylko z faktu, że marka nie ma racji a niezadowolenie konsumentów jest uzasadnione. Bardzo często problemem jest mnogość miejsc, w których publikowane są informacje. Ta wielość platform, blogów, forów i profili w social media powoduje, że marka musi działać szeroko, w całym Internecie. Posiadanie wyłącznie profilu w social media jest tutaj zdecydowanie niewystarczające. Idealnym narzędziem, które może tutaj marce pomóc, jest właśnie eRzecznik. Dzięki precyzyjnemu opisowi profilu, oficjalnej informacji że jest to przedstawiciel marki X i swobodzie założenia konta, można go wykorzystać aby precyzyjnie dotrzeć do osób, które krytykują markę.
Dzięki rozmowie z konsumentami, marka bardzo zyskuje wizerunkowo, uspokaja nastroje i łagodzi już i tak mocno napiętą sytuację. Oficjalne zaangażowanie marki w kryzys pokazuje, że zależy jej na dobrych relacjach ze swoimi klientami, jest otwarta na krytykę i chce się zmienić na lepsze, by sprostać potrzebom i oczekiwaniom konsumentów; - Chce stać się ekspertem. W kampaniach gdzie celem jest osiągnięcie pozycji lidera w danej branży, eRzecznik wykorzystywany jest do edukacji użytkowników całej branży. W tego typu kampaniach, oficjalny przedstawiciel firmy występuje jako ekspert, który pomaga użytkownikom rozwiązywać ich problemy związane z korzystaniem z jakiegoś produktu lub usługi związanej z branżą. Co zasługuje na uwagę, to fakt, że pomaga on nie tylko użytkownikom swojej marki, ale również marek konkurencyjnych. Nie promuje tutaj siebie w żaden sposób – nie rekomenduje swoich rozwiązań, nie argumentuje dlaczego są lepsi od konkurencji. Budując eksperckość, eRzecznik służy również do budowania przywiązania i zaufania do marki, którą reprezentuje;
- Zbiera w 1 miejsce wszystkie krytyczne opinie. Tego typu działanie sprawdza się, jeśli marka zakłada oficjalny profil w social mediach, np. na Facebooku, Twitterze czy na innej popularnej platformie. Profil ten zareklamowany zostaje w pozostałych kanałach wykorzystywanych marketingowo przez markę. Marka zachęca w nich aby wszystkie zastrzeżenia, negatywne opinie, czy uwagi zgłaszane były na profilu eRzecznika. Dzięki temu marka zapobiega rozpowszechnianiu się w Internecie negatywnych opinii, zbiera je w jednym miejscu, a następnie rozwiązuje problemy użytkowników, którzy zgłoszą się do niej z problemem.
Podobnych przykładów wykorzystania eRzecznika można by jeszcze sporo wymienić. Obrazuje to jednak bogate zastosowanie narzędzia, którym jest eRzecznik. Jeśli dobrze je wykorzystamy, będzie to dla nas idealny oręż w walce o nowych klientów oraz budowanie pozytywnego wizerunku naszej marki.