Rola internetu we współczesnym marketingu i reklamie coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Rozwój nowoczesnych technologii oraz sieci internetowej daje w tym zakresie ogromne możliwości. Umożliwiają one tak naprawdę nieograniczoną promocję i dotarcie do odbiorców z wartościowymi treściami. Dodatkowo innowacyjne narzędzia marketingowe pozwalają na efektywniejszą propagowanie marki i poprawę jej wizerunku, dzięki zastosowaniu ciekawych, nowatorski sposobów. Znudzeni standardowymi przekazami reklamowymi użytkownicy to doceniają. Jednym z tego typu rozwiązań jest eRzecznik. Czy wartko wykorzystać go w promocji gminy? Czy sprawdzi się w lansowaniu wizerunku jednostek samorządu terytorialnego? Odpowiedź znajdziesz poniżej.
Czym jest i na czym polega praca eRzecznika?
ERzecznik to coraz popularniejsza forma amplifyingu internetowego polegająca na oficjalnym i jawnym reprezentowaniu marki w sieci internetowej. Do jego głównych zadań należy interakcja z użytkownikami powiązanymi z marką, w której imieniu występuje. Odpowiada on na pojawiające się pytania i wątpliwości. Co więcej, bierze udział w pojawiających się dyskusjach na przykład na forach internetowych, w social mediach czy w serwisach opiniotwórczych. Korzyści płynące z tego rodzaju rozwiązania to między innymi:
- wzrost zaufania i wiarygodności w oczach konsumentów
- możliwość oficjalnego kontaktu z zaangażowanymi konsumentami
- wysoki poziom bezpieczeństwa komunikacji
- tworzenie pozytywnego PR
- budowanie wizerunku eksperta w branży
- niwelowanie negatywnych opinii oraz ich regularny monitoring
- wzrost ilości pozytywnych rekomendacji
- przyciągnięcie większego grona potencjalnie zainteresowanych użytkowników
Czy gmina powinna dbać o wizerunek?
Marketing terytorialny koncentruje się na polityce i strategii komunikowania się jednostki administracji terytorialnej ze swym otoczeniem i przyciąganiem potencjalnych inwestorów lub klientów. Jednym z jego kluczowych i strategicznych celów jest właśnie kształtowanie pozytywnego wizerunku gminy. Posiadanie korzystnego wizerunku ma zdecydowanie pozytywny wpływ na przyciąganie inwestycji, nowych mieszkańców lub turystów czy studentów, którzy działając synergicznie, przyczyniają się do rozwoju miasta lub regionu. W tym celu potrzebne są zaplanowane, ukierunkowane i kompleksowe działania. Wymaga to oczywiście nakładu czasu, pieniędzy i zaangażowania. Duże i zamożne gminy, w przeciwieństwie do tych niewielkich i biednych, stać na wynajęcie wielkich PR-owych agencji. Jednak bez względu na budżet gminy, w dbaniu o wizerunek warto uwzględnić działania eRzecznika.
eRzecznik a zarządzanie wizerunkiem jednostki samorządowej
Dla milionów ludzi na świecie internet stanowi podstawowe, wręcz powszednie narzędzie komunikacji. Zjawisko to przyczyniło się do redefinicji dotychczasowych form porozumiewania się i wywierania wpływu społecznego. Marketing internetowy to w dużej mierze interakcje międzyludzkie w sferze wirtualnej. Warto to wykorzystać również przy promocji gminy. Erzecznik może służyć jako narzędzie do niwelowania sytuacji kryzysowych w sieci. W tym przypadku będzie działał podobnie jak rzecznik prasowy, z tą różnicą, że jego działania będą skoncentrowane na internecie. Doskonale sprawdzi się również przy pomocy w rozwiązywaniu problemów i odpowiadaniu na pytania użytkowników (często mieszkańców gminy). Przyczyni się to do wzrostu ich wdzięczności i zaufania, a co za tym idzie ogólnego zadowolenia. Dodatkowym zadaniem eRzecznika może być również zapraszanie użytkowników do udziału w lokalnych wydarzeniach kulturalnych, społecznych i ekonomicznych, a angażowanie społeczności lokalnej niesie za sobą szereg korzyści.